Pages

5 Masalah Utama Kulit Muka Lelaki

Monday, February 26, 2018

Penjagaan kulit muka bukan sahaja untuk kaum wanita, malah kaum lelaki juga perlu mengambil tahu tentang perkara ini. Ini kerana semakin usia kita meningkat, pengeluaran kolagen di dalam tubuh badan akan semakin berkurangan menyebabkan kulit semakin hilang keanjalannya. Kedutan dan garis-garis halus akan mudah timbul terutamanya jika banyak melakukan aktiviti luar dan terdedah lama kepada cahaya matahari. Di sini saya akan kongsikan mengenai 5 masalah kulit muka yang sering dihadapi oleh kaum lelaki dan cara merawatnya.


5 Jenis Masalah Utama Kulit Muka Lelaki

1) Jerawat
Kebanyakan lelaki berfikir jerawat tidak akan berhenti muncul disebabkan oleh perubahan hormon, seperti selepas baligh dan waktu remaja. Tetapi terdapat banyak faktor lain yang menyumbang kepada masalah ini, seperti keadaan cuaca sekeliling, tekanan, kuat berpeluh atau pengambilan ubat-ubatan seperti steroid.
Walaupun anda seorang yang pembersih, jerawat masih lagi dapat muncul, malahan amalan mencuci muka dengan kerap sebenarnya akan menyebabkan keadaan jerawat bertambah buruk.


2) Kesan Pencukur
Sesetengah orang akan mengalami kulit kemerahan selepas bercukur, malah ada yang mengalami bintik-bintik merah dan gatal selepas habis bercukur. Teknik bercukur  mungkin bukan penyebabnya kerana sudah pasti anda telah mahir dalam proses ini, namun terdapat faktor lain yang menyebabkan ini berlaku.
Sebelum bercukur, cuci muka dengan air suam dan gunakan mata pisau yang baru. Sapu pelincir seperti sabun atau gel sebelum memulakan cukuran.



3) Sunburn
Kesan terbakar dari matahari disebabkan terdedah lama kepada sinaran UV. Sesetengah lelaki yang berkulit gelap tidak akan mengalami masalah ini, tapi bagi lelaki yang berkulit cerah, mereka akan mudah terkena sunburn walaupun dalam musim sejuk.
Anda boleh menghalang masalah ini dengan sentiasa memakai suncreen, kaca mata hitam dan topi. Namun jika anda dalam keadaan terburu-buru, hanya dapatkan Vitamin E yang secukupnya sebagai perlindungan.

4) Lingkaran Gelap Bawah Mata
Kulit di sekitar bawah mata adalah lapisan yang paling nipis dan mudah terjejas. Senaman berlebihan di gym pada waktu malam boleh menyebabkan bawah mata menjadi gelap. Tidur yang tidak cukup serta diet yang tidak sihat juga mempengaruhi masalah ini.
Oleh kerana anda sibuk dengan tugasan harian,banyakkan pengambilan sayuran, buah-buahan dan  minum air yang banyak. Anda boleh meletakkan sekeping hirisan timun untuk mengurangkan kesan lingkaran gelap ini.

5) Kedutan
Kedutan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tidak kira peringkat umur, lelaki atau wanita. Ia sebahagian dari proses penuaan, kulit menjadi lebih nipis, kering dan kurang elastin. Kita tidak boleh menghalang proses penuaan, namun kita boleh mencegah kesannya dari menjadi lebih teruk.
Proses pertama, berhenti merokok!Walaupun anda sudah merokok untuk tempoh yang lama, berhenti sekarang dapat menghalang kedutan menjadi lebih teruk.
Lindungi kulit dari sinaran UV dengan menggunakan sunscreen dan topi dan sapukan pelembap sebelum anda tidur.



PRODUK SHAKLEE UNTUK PENJAGAAN KULIT MUKA LELAKI

Vitamin E : 
-Terkenal sebagai vitamin awet muda. Kaya dengan antioksidan yang boleh melindungi sel badan kita dari rosak 
-Membantu keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak dalam liang kulit. 
-Membantu mengurangkan kesan kulit jeragat selain pengambilan beta carotene. 
-Vitamin E sangat membantu bagi mereka yang mempunyai masalah kulit yang berminyak.

Vitamin C : 
-Membantu proses pembaikan tisu terutamanya bekas-bekas jerawat dan juga parut. 
-Sangat penting dalam pembentukan kolagen dan membantu menganjalkan kulit.  
-Berperanan dalam pengeluaran hormone antistress dan interferon (hormone fungsi imun). Mengikut Dr.Bruce Miller, the more you stress the more you need vitamin C!. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan vitamin C dan oleh kerana kekurangan vitamin C sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.

 B-Complex :
-1 tablet B Complex lengkap dengan 8 vitamin B iaitu B1, B2, B3, B6, B12, biotin, asid pantotenik dan asid folik. 
-B Complex akan tukarkan semua yang ada (stored energy) kepada tenaga sepanjang kita aktif. 
-B Complex adalah anti stress semulajadi. Tahukah anda yang stress juga boleh menyebabkan timbulnya jerawat dan membuatkan muka kita nampak lebih cepat tua. Jadi, B complex membantu dalam mengurangkan stress dan kelesuan. Barulah wajah kita nampak fresh, tak kusam dan berseri2.

-Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka dan menghilangkan parut seperti jerawat, stretch mark dan sebagainya. 
-Protein penting untuk pembentukan dan pembaharuan sel kulit, membentuk ‘elastic fiber’ untuk penegangan kulit.  
-Membantu mengurangkan kesan hitam (kulit mati akibat jerawat).
-Untuk dapatkan kulit yang cantik kita perlulah mendapatkan makanan yang bersumberkan protein yang baik. Parut jerawat yang hitam adalah disebabkan protein yg tidak cukup dalam badan.

-Mengecilkan liang pori-pori yg kelihatan, menghilangkan kedutan dan garis-garis halus, menjadikan kulit lebih tegang, anjal dan lembut, menyokong kesihatan sendi dan tulang, menjadikan rambut lebih sihat, tidak mudah gugur, dan bercabang serta bersinar, membantu dan menegangkan payudara, mengurangkan pigmentasi, jeragat dan tona kulit yang tidak sekata serta melembapkan kulit. 

Untuk penjagaan luaran pula, anda disyorkan untuk menggunakan Set Rangkaian Penjagaan Kulit Muka Youth yang dijamin berkesan, bebas dari 1500 bahan kimia, dan diperbuat daripada bahan semulajadi. Untuk lebih lanjut mengenai Youth, boleh lihat DI SINI 



Penggunaan supplemen dalaman dan luaran akan memberikan anda kesan yang lebih cepat dan menakjubkan.

Testimoni Set Cantik Shaklee & Youth Skincare





Bagaimana Nak Dapatkan Produk Ini?

Untuk pembelian secara terus menggunakan kad debit/kredit, sila klik E-Sell di bawah:


Manakala untuk mendapatkan Set Youth Skincare, sila klik di sini:
Terdapat dua set yang ditawarkan, iaitu Basic Set dan Premium Set.





untuk info lanjut dan konsultasi PERCUMA hubungi saya:
Call/Sms/Whatsapp: 013-5883810
FacebookHamidah Ahmad
Fpage : Kedai Ummi Zara
khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.



Pengedar Shaklee Perak
Penghantaran terus untuk kawasan Taiping, Kamunting, Bagan Serai, Semanggol, Kg Dew, Simpang dan Trong.
Penghantaran pos ke seluruh Malaysia.



No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS